Geschiedenis TIO.

In de jaren 1968/1969 begon een groepje sportievelingen in Oostburg op racefietsen rond te rijden. Zij besloten enkele jaren later op 19 oktober 1971 tot het oprichten van een eigen club, TIO-oostburg.

Het was een van de eerste trimclubs in Zeeland die toetrad tot de huidige NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie). TIO is ook de oudste fietsclub in het “westen”

Vervolgens werd aansluiting gezocht bij de trimclub van Pintelon in Knokke met als doel de grote klassiekers te kunnen meerijden. Deze eerste groep heeft dan ook zowat alle klassiekers gefietst zoals Parijs-Roubax, Luik- Bastenaken- Luik en nog vele anderen.

Aan de basis van deze club stonden  wijlen Jaap van Espen, Adrie Jansen, Marien Clarissen, Gerrit Malkus, Bram Deij, Constant van Waterschoot, Bram Buick, Johan Aers en nog enkele anderen. Adrie Jansen was de eerste voorzitter van TIO. Na enkele jaren is hij in die functie opgevolgd door Gerrit Malkus.

De clubkleuren die door de jaren heen zijn gedragen zijn overwegend geel, een enkele keer is hier vanaf geweken(grijs tenue) maar overwegend is de kleur geel als basis gebleven.

Enkele jaren kort na de oprichting startte TIO met een dames afdeling, deze dames reden allen op racefietsen, het aantal leden steeg daardoor naar ongeveer 60 leden. Deze damesgroep heeft tot ongeveer 1985 stand gehouden. In 1995 startte de toenmalige secretaris/penningmeester Eddy Boogaard  de huidige damesgroep op met als doel het fietsen in en om Oostburg te promoten. Deze damesgroep rijdt, in tegenstelling tot de eerste groep, op “gewone” fietsen alhoewel het gebruik van e-bikes fors is toegenoemen.

Inmiddels is TIO ook aangesloten bij de VBR (Vlaamse Bond voor Rijwieltoerisme).